Welke types corporate events bestaan er?

Welke types corporate events bestaan er?

Er wordt jaarlijks veel geld uitgegeven in de meeting en event industrie. Meestal wordt dit geld besteed aan hotels, conferentiezalen, restaurants en dergelijke. Maar op het einde van de dag wordt veel van dat geld besteed aan de meest ondenkbare en unieke locaties en events. Het is dan ook geen verassing dat de corporate event business een grootschalige sector is.

Maar of het nu in de bedrijfsomgeving is, de non-profit sector of bij overheidsinstellingen, … er zijn enkele types corporatie en bedrijfsevents die de populairste blijven. Wij lichten ze even voor je toe.

Seminaries en conferenties

De koploper van alle corporatie events zijn seminaries en conferenties. Deze hebben vaak het doel voor bedrijven om een vergadering te houden met een bepaalde doelgroep die ze willen bereiken. Daarbij wordt relevante informatie gegeven om interesse op te wekken.

Wat zijn seminaries dan precies? Het zijn events die meestal een halve tot volle dag duren. Verschillende sprekers komen naar voor en houden een uiteenzetting. Meestal zitten alle deelnemers in één zaal. Dit is anders bij conferenties, waar er vaak meerdere sprekers op hetzelfde moment spreken. Dit kan op interesse of vaardigheidsniveau verschillen en deelnemers zijn vrij om een sessie te volgen over een onderwerp dat hen interesseert. Een conferentie kan een halve dag duren maar soms ook tot 2 of 3 dagen.

Board Meetings and Shareholder Meetings

  • Waarom worden jaarlijks vergaderingen voor bestuur en aandeelhouders georganiseerd? Board meetings geven de mogelijkheid om de prestaties van het bedrijf te evalueren en om in team belangrijke beslissingen te nemen voor de toekomstige strategie en doelen. De aandeelhouders meeting dient dan om de strategische beslissingen en doelen uit de board meeting mede te delen aan de aandeelhouders van het bedrijf.

  • De board meeting en shareholder meeting wordt meestal jaarlijks gehouden. Soms zelf per kwartaal. Dit kan, afhankelijk van de grote van het bedrijf, in kleinere vergaderzalen tot in grote corporatie ruimtes. Bij de organisatie van een dergelijke meetings komt veel kijken.

Product Launch Events

De kern van het zakendoen, is het verkopen van je product of dienst. Daarom is het van groot belang om productlanceringen goed te organiseren. Dit kan beginnen met een interne bijeenkomst om alle medewerkers van een bedrijf op de hoogte te stellen en overvloeien in een grote release en product launch naar het grote publiek en de klanten van het bedrijf. Deze product launch events richten zich dan ook meestal op consumenten.

LU

"Ik wilde je even laten weten dat de reacties op de “Best of Belgium” van afgelopen vrijdag unaniem lovend waren; iedereen had het ontzettend naar z’n zin, de catering werd gewaardeerd en de dj draaide geweldige muziek. Hartelijk dank voor de prima organisatie!"

Met een productlancering is het de bedoeling om een nieuw product algemeen bekend te maken in de media en binnen de sector, voordat het effectief beschikbaar wordt in winkels. In zo’n lanceringsevent worden alle specificaties en innovaties aan bod gebracht, denk maar aan de product lunches van Apple die wel gekend zijn. Vaak wordt aan dergelijk grote product launch events ook een avondfeest gekoppeld met verschillende gasten, diner en entertainment. Al is dit afhankelijk van de sector.