Event Trends 2018

Event Trends in 2018

Snelle evoluties en voortdurend nieuwe ontwikkelingen beïnvloeden ook de evenementensector. In een wereld waarin steeds meer contacten plaatsvinden via technologie en internet, wordt het belang van een waardevol live communication event steeds groter. Het is dé manier om u te onderscheiden van de concurrentie en een onuitwisbare indruk na te laten bij uw gasten.

Ondertussen zijn de nieuwjaarsrecepties achter de rug en is het tijd om eens écht vooruit te kijken naar de toekomst van evenementen in 2018. Hoe die eruitziet, dat ontdekt u in dit artikel.  

 

Intox vs detox

Een eerste bevinding kwam aan het licht door onderzoek van trendwatching bureau Trendwolves uit Gent. Zij brachten aan het licht dat het belangrijk wordt te kiezen tussen een detox- of een intoxaanpak. Dit geldt voornamelijk wanneer u een event organiseert dat zich richt op jongere leeftijdscategorieën (jonger dan 30), maar bij uitbreiding voor alle leeftijden. 

Het gaat erom dat u ofwel zorgt dat er volledig afgekickt wordt van technologie (detox), of er net zwaarder dan ooit op inzet (intox). In het eerste geval zorgt u ervoor dat de volledige focus van uw gasten gaat naar de spreker of de activiteit. Hierbij laten uw deelnemers hun smartphone volledig links liggen (geen wifi, geen bereik). De focus richt zich dan meer op het persoonlijke contact en een niet-technologie gebonden activiteit. 

De andere aanpak (de intox) gaat er net om dat u uitpakt met die nieuwe technologie. Zorg voor goede wifi, stimuleer het nemen van foto’s, plaatsen van tweets en andere berichten op sociale media. Zorg ervoor dat er getest wordt met een Virtual Reality bril of laat uw presentaties brengen door een robot. Er bestaan ook interactieve tools die onmiddellijke betrokkenheid creëren. Gebruik ze! Stream uw presentaties bovendien live op Facebook of uw website. Deze aanpak is vooral geschikt voor bedrijven die actief zijn in de technologiesector. 

 

Creatief met (gezond) voedsel

Een andere trend die zich in 2018 zal verder zetten, is de nood aan dat tikkeltje specialer en vooral ook gezonder eten. Bent u van plan een lunch, aperitief of diner te serveren op uw evenement? Kies dan eens niet blindelings voor de standaard belegde broodjes of kaasblokjes. Ga voor een gezonde hap en serveer die liefst op een speciale manier. Alternatieve opties genoeg.

Slamixen, wraps, volkoren pasta of soepjes geserveerd in een bokaal, live klaargemaakt in een foodtruck. Eten en eten bereiden zullen steeds meer onderdeel uitmaken van uw event. Denk bovendien aan alternatieven voor vegetariërs, veganisten en gasten met voedselallergieën. Mensen leven steeds bewuster en vaak ook gezonder. Zorg er dan ook voor dat u aan die wens voldoet en vraag uw gasten bij hun uitnodiging aan te geven of ze bepaalde zaken niet al dan niet mogen eten. 

 

Personalisatie

In tijden waarin communicatie makkelijker is dan ooit, door internet en sociale media, merken we dat de boodschap ook steeds vanzelfsprekender te personaliseren is. Betrokkenen verliezen wel wat meer dat persoonlijke contact, toch hechten ze nog steeds groot belang aan de boodschap. E-mailcampagnes beginnen met een persoonlijke aanspreking, online advertenties zijn afgestemd op uw interesses (en eerder vertoond surfgedrag) etc.

U kunt deze online aanpak makkelijk doortrekken naar een live communication event. Zo kunt u bijvoorbeeld een persoonlijke verwelkoming projecteren na het scannen van een unieke code op de uitnodiging van uw gasten. Een ander voorbeeld: wanneer u verschillende sprekers aan het woord laat en uw gasten een eigen programma mogen samenstellen, kunt u hen een persoonlijke badge geven die gescand wordt. Op basis van deze scans bezorgt u vervolgens elke gast de prints van de presentaties die ze bijgewoond hebben. 

 

Beleving

Beleving staat al een tijd terecht centraal. Dit zal niet snel verdwijnen. Steeds meer merken bieden producten en diensten aan een gelijkaardige kwaliteit en prijs. In veel sectoren is het dan ook moeilijk geworden zich te onderscheiden van de concurrentie. Daarom wordt het belangrijker om in te spelen op het de hedendaagse gevoeligheden van uw markt en sector.

Dé manier om een indruk te maken op uw klanten of partners, is hen een onvergetelijk belevingsmoment aan te bieden. Consumenten kiezen steeds vaker voor een merk doordat het een bepaald gevoel of imago weet op te roepen. Zorg er dus voor dat u top-of-mind bent van uw markt, door u ook te onderscheiden op het emotionele niveau. Combineer daarom steeds het leerrijke aan het plezierige en breng uw inhoud op een verteerbare, aanstekelijke en leuke manier. Dat is meteen een paspoort om ook een community feeling rond uw product of dienst te creëren.

Een beleving is pas compleet als alle aspecten van een event samenvallen: van een wervende uitnodiging en communicatie tot de catering, de locatie, de aankleding, de content en de eventuele special act of activiteit. Het hele plaatje moet kloppen en aanspreken.

Dit laatste aspect sluit goed aan bij ons vorige punt: personalisatie. Geef uw gasten een persoonlijke boodschap en belevenis mee tijdens een event. Zorg ervoor dat uw merk onlosmakelijk verbonden wordt met de leuke of inspirerende tijd die ze beleefden. Dan zit u gebeiteld voor een vruchtbare samenwerking in 2018 en nog vele jaren nadien.

 

Op zoek naar professionele hulp bij de organisatie van uw event in 2018? 

Heeft u na het lezen van deze trends ook zin gekregen een evenement te organiseren op maat van uw doelgroep in 2018? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact op met Perfect+ Corporate Events. Wij begeleiden en ondersteunen u graag bij de planning en uitwerking van uw event.