De waarde van een corporate event bepalen

De waarde van een corporate event bepalen

We kunnen er niet omheen; een succesvol corporate event organiseren kost geld. Dat neemt niet weg dat er voor elk type bedrijf en voor elk budget voldoende mogelijkheden zijn om een waardevol evenement te organiseren. Toch zal elke bedrijfsleider willen weten of de geleverde inspanningen zich zullen lonen. In deze blogpost doen we uit de doeken hoe u de waarde van een bedrijfsevenement, de zogenaamde Return on Investment (ROI), bepaalt.

Wat brengt een corporate event op?

Laten we beginnen met de realiteit: wie hoopt een directe financiële winst te halen uit een bedrijfsevenement, zal in de meeste gevallen van een kale reis terugkeren. Verschillende soorten bedrijfsevents streven de meest uiteenlopende doelen na, maar vaak hebben ze gemeen dat de meerwaarde slechts op iets langere termijn voelbaar zal zijn. Een uitzondering hierop zijn events waarop zakelijke deals concreet afgesloten worden.

Meestal draait het om het leggen of onderhouden van waardevolle contacten met een bepaalde doelgroep. U wilt bijvoorbeeld uw dealers op de hoogte stellen van een nieuw product of u nodigt uw partners uit op de opening van een nieuw bedrijfsgebouw.

Op korte termijn leveren die soorten events misschien geen extra verkopen op, maar op langere termijn kan dat wel een gevolg zijn. Wanneer u uw dealers, partners, werknemers of andere stakeholders uitnodigt op een speciaal event, zullen ze zich namelijk meer betrokken voelen bij uw merk of bedrijf. Dat kan leiden tot een grotere inzet van hun kant, een vlottere samenwerking en idealiter ook een grotere omzet.

Hoe bepaalt u de waarde van een bedrijfsevenement?

Dit is zowel de belangrijkste als de moeilijkst te beantwoorden vraag als u een corporate event organiseert. Belangrijk hierbij is dat u een realistische waardemeter voor ogen houdt. Die hangt doorgaans samen met het doel van uw evenement.

Als u een dealer event organiseert, kan het best zijn dat u hoopt dat de omzet via deze dealers stijgt binnen een bepaalde periode. Als u uw personeel beloont met een leuk personeelsfeest na een stressvolle periode, dan hoopt u de goodwill en betrokkenheid te verhogen. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in minder ziekteverzuim of een begripsvollere opstelling als er overuren gepresteerd moeten worden. Kortom: u creëert meer commitment en een intenser job-engagement bij uw werknemers.

Andere waardemeters kunnen zijn: het aangaan van nieuwe partnerships, het krijgen van positieve communicatie in de vakpers of feedback op sociale media. Zoals gezegd zijn dat maar enkele van de vele waardemeters die u kunt nastreven bij de organisatie van een bedrijfsevent.

Het belang van het budget voor een corporate event

Als het succes van een bedrijfsevenement gemeten wordt, zal dit vaak in verhouding staan tot het gespendeerde budget. Belangrijk hierbij is dat er vooraf een realistische raming opgemaakt wordt van wat het evenement u waard is. Als er vervolgens vastgehouden wordt aan het budget, zal duidelijk blijken hoeveel het event opgebracht heeft.

Enkele eenvoudige voorbeelden kunnen veel verduidelijken. Als u een event plant waarop belangrijke zakendeals gesloten worden met nieuwe of bestaande partners, kunt u vooraf inschatten hoeveel die contracten ongeveer zullen opleveren. Vervolgens kunt u bepalen hoeveel u kunt investeren in het event. Heeft uw personeel een flinke inspanning geleverd, waardoor een hogere omzet gepresteerd werd? Dan heeft u meteen een beeld van het budget voor een welverdiend personeelsfeest. Ten slotte nog dit voorbeeld: als u een nieuwe productiehal opent, berekent u de nieuwe capaciteit, omzet en winst, waarna u een deel daarvan kunt investeren in een speciale opening, waarbij u de belangrijkste stakeholders warm maakt voor een verregaande samenwerking. Misschien profiteert u bovendien van gratis media-aandacht. Altijd leuk meegenomen!

Succesvolle doelen stellen met Corporate-Events

Hebt u een bepaald doel of een target voor ogen, maar weet u niet goed hoe u dat kunt bereiken via een corporate event? Bent u op zoek naar een voorstel op maat van uw budget? Neem dan contact op met Corporate-Events. Ons professionele team steunt ondertussen op 25 jaar gewaardeerde en gelauwerde ervaring in de productie van de meest uiteenlopende bedrijfsevenementen.

Samen met u werken wij een onvergetelijk evenement uit, aangepast aan uw doelstellingen en doelpubliek. Vul het onderstaande formulier in voor een vrijblijvende offerte op maat.